De fleste af os kan godt lide biler. Vi kan lide at køre i dem. Vi kan lide, at andre kører for os. Nogle af os læser fagblade, der handler om biler generelt, eller om særlige biler. Og naturligvis kigger vi ofte selv på biler. Der er jo altid et ønske om at få en lidt bedre, større eller stærkere bil. Vi har da også lært, at bilen skal passes: Der skal skiftes olie på den i ny og næ. Den skal vaskes. Den skal til et servicetjek, og den skal synes. Vi er nogle, der sørger for, at den får vinterdæk i vinterperioden. Andre glemmer eller ignorerer det. De fleste af os ved da også godt, at rustbeskyttelse af biler er godt for dem. Vi ved jo godt, at fordi vi ofte kører rundt på våde veje her i landet, så kan bilens undervogn nemt opsamle fugt og dermed ruste. Især om vinteren glæder vi os over, at vi har husket at få lavet den undervognsbehandling, som bilen trængte til. Vi kører jo rundt på veje, der er saltede, så der ikke dannes is på dem. Det kan være noget sjap at køre i. Og fugt og salt er ikke en god kombination.
Servicecenter med rustbehandling
Har vi ikke fået sendt bilen til et servicecenter, der tilbyder rustbeskyttelse, så løber vi en risiko. Dels vil bilen nemmere ruste, hvilket kan være farligt. Dels vil vi få sværere ved at sælge den til en fair pris, når vi på et tidspunkt gerne vil investere i en større eller stærkere bil.
Derfor vil jeg anbefale, at du finder et servicecenter, der kan lave rustbeskyttelse. Du kan eventuelt søge på nettet efter fx: ”Tectyl i Odense”. Du vil hurtigt få information om, hvor i Odense du kan få bilen behandlet. (Skift bare bynavnet ud, hvis du ikke bor i Odense, sådan som jeg gør.)
Hvad er Tectyl?
Tectyl er i og for sig ikke materialet, der bruges til undervognsbehandlingen. Tectyl er navnet på et firma, som har meget lang tids erfaring med udvikling af produkter, som anvendes til rustbeskyttelse. Så hvorfor skal du så søge efter Tectyl? Det er der en rigtig god grund til, at jeg anbefaler.
Den er nemlig, at Tectyl kan tilbyde en behandling, som er miljøvenlig. Og vi vil jo alle gerne skåne miljøet! Miljøvenligheden ligger i, at det materiale, der anvendes til rustbeskyttelsen af bilen, ikke indeholder opløsningsmidler (farlige kemikalier).
Den miljøvenlige behandling er i øvrigt lugtfri – og så benyttes der generelt 30% mindre rustbeskyttelsesprodukt end ved ’almindelige’ undervognsbehandlinger.
En anerkendt kvalitet
Samtidigt med at du bidrager til, at vi beskytter med miljøet med sådan en behandling, så ved du også, at behandlingen er helt i top. De fleste centre, der tilbyder undervognsbehandling med Tectyl, er nemlig også kontrolleret af Teknologisk Institut. Du er dermed også sikker på, at behandlingen udføres korrekt – og at medarbejderne i centrene ved, hvordan de skal udføre deres arbejde, så behandlingen ikke skader dem, eller miljøet. Derfor gentager jeg: Når du skal have bilen undervognsbehandlet, så overvej, at du får det gjort med Tectyl.
Men ER det miljøvenligt?
Tectyl rustbeskyttelse er kendt for at være en af de mest miljøvenlige løsninger inden for undervognsbehandling. Det skyldes først og fremmest brugen af avancerede, ikke-opløsningsmiddelbaserede produkter, som reducerer udledningen af skadelige stoffer til miljøet. Traditionelle rustbeskyttelsesmidler kan indeholde skadelige kemikalier og opløsningsmidler, der kan fordampe under påføringen og forurene både luften og det omgivende miljø. Tectyl’s miljøvenlige produkter er fri for disse stoffer og er dermed sikrere for både miljøet og de medarbejdere, der håndterer dem.
Et andet aspekt ved Tectyl’s miljøvenlige profil er, at deres produkter har en længere holdbarhed. Behandlinger med Tectyl kan holde i op til fire år, hvilket betyder, at der er behov for færre behandlinger over bilens levetid. Dette reducerer det samlede ressourceforbrug og mindsker affaldsmængden fra emballage og materialer.
Tectyl arbejder også aktivt på at optimere deres produkters ydeevne for at sikre maksimal beskyttelse med minimal miljøpåvirkning. Deres behandlinger er designet til at modstå slid og påvirkninger fra vejens salt og fugt, hvilket forlænger bilens levetid og mindsker behovet for ressourcekrævende reparationer eller udskiftning af bildele.